EU-CARS prodej a servis, s.r.o.
Čelakovského 2295
738 01 Frýdek-Místek
08.11.2010, 21.44
Ze světa
BMW slaví 25 let od doby, kdy poprvé na silnice vypustilo auto s pohonem obou náprav. To ve srovnání s ostatními evropskými automobilkami není mnoho, je však nutné uvědomit si, že mnichovská továrna se odjakživa zaměřovala na auta s pohonem zadní nápravy.
V současnosti je pohonem všech kol BMW xDrive vybaven každý čtvrtý vyrobený automobil BMW a toto číslo nadále stoupá. Momentálně BMW nabízí 45 modelů vybavených systémem xDrive, který rozděluje sílu motoru mezi kola přední a zadní nápravy. Jde o SUV řady X a modely řady 3, 5 a 7.
Obecně – nejlepší jízdní vlastnosti mají vozy BMW s klasicky poháněnou zadní nápravou. Opačná situace nastává na zledovatělé silnici, kdy je auto s koncepcí motoru vepředu a lehkou poháněnou zadní nápravou v poměrně velké nevýhodě. A právě na zledovatělých horských silnicích se ukáží výhody pohonu 4x4.
První BMW s pohonem všech kol – 325iX se představilo v roce 1985 na frankfurtském autosalonu. Vozidlo bylo vybaveno stálým systémem 4x4, který rozděloval sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 37:63. O trakci se staraly automaticky pracující závěry s viskózní spojkou mezinápravového a zadního diferenciálu
V roce 1991 se představil pohon všech kol také v BMW řady 5. Tentokrát se ale již jednalo o systém s elektronicky řízenou distribucí točivého momentu mezi všechna kola s elektromagneticky řízenou vícelamelovou spojkou.